علت وقوع آلزایمر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

دانشمندان هنوز به طور کامل درک نکرده اند که چه چیزی باعث بیماری آلزایمر در اکثر افراد می شود. دلایل احتمالاً شامل ترکیبی از تغییرات مرتبط با سن در مغز، همراه با عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. اهمیت هر یک از این عوامل در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی پیشرونده است. این بیماری با تغییراتی در مغز - از جمله پلاک‌های آمیلوئید و پیچ‌خوردگی‌های نوروفیبریلاری یا تاو - مشخص می‌شود که منجر به از دست دادن نورون‌ها و اتصالات آنها می‌شود. این تغییرات و سایر تغییرات بر توانایی فرد برای به خاطر سپردن و تفکر و در نهایت زندگی مستقل تأثیر می گذارد.
افزایش سن و خطر آلزایمر

سن بالا باعث آلزایمر نمی شود، اما مهم ترین عامل خطر شناخته شده برای این بیماری است. تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پس از 65 سالگی تقریباً هر 5 سال دو برابر می شود. حدود یک سوم افراد 85 ساله و بالاتر ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا باشند.

دانشمندان می آموزند که چگونه تغییرات مرتبط با افزایش سن در مغز ممکن است به نورون ها آسیب برساند و بر انواع دیگر سلول های مغزی تاثیر بگذارد تا به آسیب آلزایمر کمک کند. این تغییرات مرتبط با افزایش سن شامل آتروفی (کوچک شدن) قسمت‌های خاصی از مغز، التهاب، آسیب عروقی، تولید مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد و تجزیه تولید انرژی در سلول‌ها می‌شود.

با این حال، سن تنها یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر است. بسیاری از مردم تا دهه 90 زندگی خود و بعد از آن زندگی می کنند بدون اینکه هرگز دچار زوال عقل شوند.
ژنتیک بیماری آلزایمر

بسیاری از مردم نگران ابتلا به بیماری آلزایمر هستند، به خصوص اگر یکی از اعضای خانواده آن را داشته باشد. داشتن سابقه خانوادگی این بیماری به این معنی نیست که شما نیز به آن مبتلا خواهید شد. اما ممکن است به این معنی باشد که احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

ژن‌های افراد، که از والدین بیولوژیکی آنها به ارث رسیده‌اند، می‌توانند بر میزان احتمال ابتلای آنها به بیماری آلزایمر تأثیر بگذارند. عوامل خطر ژنتیکی تغییرات یا تفاوت‌هایی در ژن‌ها هستند که می‌توانند بر شانس ابتلا به بیماری تأثیر بگذارند. این عوامل خطر باعث ایجاد برخی از بیماری ها در خانواده ها می شود.

دو نوع آلزایمر وجود دارد - شروع زودرس و دیر شروع. هر دو نوع دارای یک جزء ژنتیکی هستند.

بیشتر بخوانید : علت پیشرفت آلزایمر در مغز

بیماری آلزایمر دیر شروع

اکثر افراد مبتلا به آلزایمر مبتلا به بیماری آلزایمر دیررس هستند که در آن علائم در اواسط دهه 60 زندگی آشکار می شود. محققان ژن خاصی را پیدا نکرده اند که مستقیماً باعث بروز دیررس این بیماری شود. با این حال، یک عامل خطر ژنتیکی - داشتن یک شکل یا آلل از ژن آپولیپوپروتئین E (APOE) در کروموزوم 19- خطر را در فرد افزایش می دهد. APOE ɛ4 ژن عامل خطر نامیده می شود زیرا خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد. با این حال، به ارث بردن یک آلل APOE ɛ4 به این معنی نیست که فرد قطعا به آلزایمر مبتلا خواهد شد. برخی از افراد دارای آلل APOE ɛ4 هرگز به این بیماری مبتلا نمی شوند و برخی دیگر که به آلزایمر مبتلا می شوند هیچ آلل APOE ɛ4 ندارند.

بیماری آلزایمر با شروع زودرس

بیماری آلزایمر زودرس بین 30 سالگی تا اواسط 60 سالگی رخ می دهد و کمتر از 10 درصد از کل افراد مبتلا به آلزایمر را شامل می شود. برخی موارد به دلیل تغییر ارثی در یکی از سه ژن ایجاد می شود. برای موارد دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که سایر مؤلفه‌های ژنتیکی دخیل هستند. محققان در حال کار بر روی شناسایی انواع خطر ژنتیکی اضافی برای بیماری آلزایمر زودرس هستند.
عوامل بهداشتی، محیطی و شیوه زندگی که ممکن است در ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشند

تحقیقات نشان می دهد که مجموعه ای از عوامل فراتر از ژنتیک ممکن است در ایجاد و سیر بیماری آلزایمر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، در رابطه بین زوال شناختی و شرایط عروقی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا و همچنین شرایط متابولیک مانند دیابت و چاقی، علاقه زیادی وجود دارد. تحقیقات مداوم به ما کمک می کند تا بفهمیم که آیا کاهش عوامل خطر برای این شرایط ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد یا خیر.

رژیم غذایی مغذی، فعالیت بدنی، مشارکت اجتماعی، خواب و فعالیت‌های محرک ذهنی، همگی با کمک به افراد سالم با افزایش سن همراه بوده‌اند. این عوامل همچنین ممکن است به کاهش خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر کمک کنند. آزمایشات بالینی در حال آزمایش برخی از این احتمالات هستند.

عوامل اولیه زندگی نیز ممکن است نقش داشته باشند. به عنوان مثال، مطالعات سطوح بالاتر تحصیلات را با کاهش خطر زوال عقل مرتبط کرده اند. همچنین تفاوت‌هایی در خطر زوال عقل در میان گروه‌ها و جنس‌های نژادی وجود دارد که همه آنها برای درک بهتر علل بیماری آلزایمر و ایجاد درمان‌ها و پیشگیری‌های مؤثر برای همه افراد مورد مطالعه قرار می‌گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : شهاب سهرابی
ت : یک شنبه 12 دی 1400
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');